Saija Granlund Hyvinvointiyhteiskunnan puolesta

AUTOILU ON KALLIS VÄLTTÄMÄTTÖMYYS SUOMESSA

 

Meillä Suomessa autoilijan verotaakka on raskas. Autoveron osuus hankintahinnassa on merkittävä. Tämän lisäksi on tuo verotuksen kukkanen eli ajoneuvovero, jonka hinta koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Käyttövoimavero määrätään ajoneuvolle, jota käytetään muulla voimalla tai polttoaineella kuin moottoribensiinillä.

Voi olla, että käyttövoimaveroa dieselautoissa pidettiin perusteltuna, kun dieselöljyn hinta oli huomattavasti bensiiniä edullisempaa ja päästöt olivat suurempia kuin bensiini käyttöisillä autoilla. Nykyisin uusien dieselautojen päästöissä ei ole merkittävää eroa bensiini käyttöisiin verrattuna ja koska dieselin hinta on jatkuvasti noussut ja on jopa bensiiniä kalliimpaa, tästä syystä dieselautojen käyttövoimaverosta pitäisi luopua kokonaan.

Suomi on paikoitellen harvaan asuttu maa, meillä on haja-asutusalueita vailla sujuvaa joukkoliikennettä ja lähipalvelutkin on ”kannattamattomina” siirretty asutuskeskuksiin. Pelkästään ruokakauppaan voi olla jopa kymmenien kilometrien matka tästä johtuen on asukkaiden pakko käyttää omaa autoa pystyäkseen käymään töissä ja hoitamaan arjen asiointinsa.

Suurten kaupunkien ulkopuolella asuville auto on välttämätön ja kallis kustannuserä, verojen lisäksi yksityisautoiluun liittyy suuri joukko erilaisia muita käyttökustannuksia kuten polttoaine, vakuutusmaksut, pysäköinnit, korjaukset ja huollot. Kaikista näistä kuluista, vakuutusmaksuja lukuun ottamatta, valtio nappaa omansa arvonlisäveron muodossa. Autoilijoista on tullut valtiolle suoranainen raha sampo. Polttoaineiden hintaa tulisikin laskea huomattavasti ja ajoneuvoveron voisi poistaa kokonaan kaikilta tai ainakin laskea veroa merkittävästi niillä alueilla, joilla liikkuminen ilman omaa autoa on lähes mahdotonta.  

Saija Granlund

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat